Yellowstone National Park

Fredag 2. september - 186 km

Uha, det var koldt i morges, da vi gik over i cafeteriaet for at få morgenmad. De andre morgenfriske, som vi mødte, havde vanter på – hvorfor havde vi ikke tænkt på det? Cafeteriaet har god mad til frokost og aften, men om morgenen er der kun en lille snackshop, som har åbent. Man kan få kaffe og et guds væld af – bevares, friskbagte – muffins. Det gør det lidt svært at starte dagen på den rigtige måde, men til gengæld sad vi i den store sal med enorme vinduer ud mod Old Faithful Geyser, mens vi fik morgenmad. Og Old Faithful var så elskværdig at springe, lige da vi havde sat os. Så vi var mentalt klar til den guidede tur, som var en del af pakkeløsningen med at få værelser i Yellowstone.

Vi skulle på en ”Firehole tur”. Egentlig var der tilmeldt 8 personer, men vi var de eneste, som dukkede op. Så vi fik en fornem tur med privat guide i en af de fine gamle gule busser, som parken bruger til udflugter. Vores guide hed Rose, og hun havde været i Danmark og Norge og Sverige og havde haft en dansk udvekslingsstudent ved navn Henrik Sørensen boende, så vi var perlevenner fra starten. Turen var virkelig interessant, vi fik en masse forklaringer om de geysere og varme kilder, som er i Yellowstone. Mere end 30% af alle verdens geysere findes i Yellowstone. Og udover geyserne er der jeg ved ikke hvor mange huller med kogende væsker af varierende slags i utroligt varierende farver. Nogle af dem lugtede fælt af svovl.

Da vi var færdige med turen ved frokosttid, tog vi på vores egen tur. Vi skulle se Yellowstone Lake, som selvfølgelig også er kæmpestor og dyb. Den er Nordamerikas højst beliggende sø. Så fulgte vi Yellowstone River og så de to store vandfald, der følger floden. Lower Fall og Upper Fall. De ligger i Yellowstones Grand Canyon, som er utroligt barsk landskab. Vores guide Rose fortalte, at Yellowstone er en aktiv vulkan. Den var sidst i udbrud for 6.500 år siden, og man mener, at det varer 1-10.000 år, før den springer igen. Det vælger vi at tro på. Vi så en gang i TV, at hvis den kom i udbrud, ville den lægge hele Nordamerika øde. Der er hele tiden et antal skovbrande i Yellowstone. Vi har set et par stykker på afstand. Så er der sat skilte op om, at man har styr på branden, og at man ikke skal melde det. Hvis branden er opstået naturligt, får den lov at brænde ud, medmindre den truer de få bygninger, der er i parken. Er den derimod menneskeskabt, bliver den slukket. Der sidder konstant udkigsfolk på 4 nærliggende bjergtoppe og holder øje med brande. Vi hørte meget om en helt ødelæggende brand i 1988, som man stadig kan se spor af.

Og mht. til moose er den gode nyhed, at de er draget til Grand Teton – den nationalpark, som ligger umiddelbart syd for Yellowstone. Og det er tilfældigvis der, vi skal hen, når vi rejser herfra søndag morgen. Vi har fået et tip om, at man muligvis kan komme på nettet, hvis man sætter sig over i lobbyen på et af hotellerne. Så skulle man kunne købe sig til en times forbindelse af svingende kvalitet. Så det prøver vi i morgen tidlig.

Tak for i dag og godnat.